Αξιολόγηση του γλωσσικού μαθήματος

Διδάσκουσα – ιδιότητα: Ελένη Γρίβα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας Π.Τ.Δ.Ε, Π.Δ.Μ.

Είδος μαθήματος: Υποχρεωτικό

Εξάμηνο: Β’ 

Περιεχόμενο μαθήματος: Στο συγκεκριμένο μάθημα επιχειρείται η ερμηνεία των διαφοροποιήσεων που καταγράφονται μέσα στην πορεία των χρόνων στις διαδικασίες της αξιολόγησης του γλωσσικού μαθήματος, μέσα από τη συστηματοποίηση των τρόπων αξιολόγησης των γλωσσικών δεξιοτήτων σε τρεις βασικές περιόδους: α) Παραδοσιακοί τρόποι αξιολόγησης (1ης Γενιάς δοκιμασίες), β) Μοντέρνοι τρόποι αξιολόγησης (2ης Γενιάς δοκιμασίες), γ) Μεταμοντέρνοι τρόποι αξιολόγησης (3ης Γενιάς αξιολόγηση). Ακόμη, παρουσιάζονται και αναλύονται οι τυπολογίες της αξιολόγησης με βάση τον χρόνο διεξαγωγής και το σκοπό της αξιολόγησης: (πχ. αρχική/διαγνωστική, διαρκής/ διαμορφωτική, τελική).

Κύριος σκοπός του μαθήματος είναι να εμβαθύνουν οι φοιτητές/τριες τις γνώσεις τους σε σχέση με τις τυπικές γλωσσικές δοκιμασίες, αλλά και τις εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης των γλωσσικών δεξιοτήτων, ώστε να είναι σε θέση να εφαρμόσουν καινοτόμες μεθόδους εναλλακτικής, αυθεντικής και συνεχούς αξιολόγησης στο πλαίσιο της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το μάθημα δομείται γύρω από δύο βασικούς άξονες:

Α) Τυπικές μορφές   αξιολόγησης: κατασκευή δοκιμασιών για τον έλεγχο των δεξιοτήτων κατανόησης και παραγωγής προφορικού και γραπτού λόγου.

Β) Εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης: κατασκευή εργαλείων εναλλακτικής αξιολόγησης των γλωσσικών δεξιοτήτων:

  • Φάκελος εργασιών (portfolio)
  • Ευρωπαικό portfolio γλωσσών
  • Ημερολόγιο του μαθητή και ημερολόγιο του εκπαιδευτικού
  • Σχέδια εργασίας
  • Αυτοαξιολόγηση
  • Πρωτόκολλο προφορικής εξωτερίκευσης

Μέθοδοι διδασκαλίαςΔιαλέξεις, μικρές ατομικές και ομαδικές εργασίες.

Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα: Οι φοιτητές/τριες αναμένεται να αποκτήσουν το απαραίτητο εκείνο θεωρητικό υπόβαθρο ώστε να είναι σε θέση  να εμβαθύνουν και να εφαρμόζουν σχετικές εναλλακτικές μεθόδους στις τάξεις τους για τη διαμόρφωση ενός αποτελεσματικού μαθησιακού περιβάλλοντος. Συγκεκριμένα, αναμένεται να:

  1. Αναγνωρίζουν και ανακαλούν στην πράξη θεμελιώδεις αρχές και πρακτικές που εμπλέκονται στον τομέα της αξιολόγησης του γλωσσικού μαθήματος.
  2. Διακρίνουν και ερμηνεύουν τις διαφοροποιήσεις μεταξύ τυπικών και άτυπων δοκιμασιών, καθώς και μεταξύ τεχνικών αρχικής, διαμορφωτικής και τελικής αξιολόγησης.
  3. Προσδιορίζουν τις βασικές αρχές και διαδικασίες της εναλλακτικής αξιολόγησης και τις συγκρίνουν με αυτές της τυπικής αξιολόγησης.
  4. Αναλύουν διεξοδικά τα διάφορα είδη γλωσσικής εξέτασης και συγκρίνουν τη λειτουργία τους.
  5. Εντοπίζουν τα χαρακτηριστικά των «αποτελεσματικών» γλωσσικών δοκιμασιών για τη δική τους τάξη.
    6. Σχεδιάζουν και εφαρμόζουν εναλλακτικές μεθόδους αξιολόγησης   κατάλληλες για τους μαθητές τους.

Μέθοδοι αξιολόγησης: Μικρές ενδιάμεσες και τελικές εργασίες .

Ενδεικτική βιβλιογραφία:

Alderson, J C. (2000). Assessing Reading. Cambridge: Cambridge University Press.

Alderson, J C. & Clapham, C. (1995). Language Test Construction and Evaluation.

Cambridge: Cambridge University Press.

Bachman,L. & Palmer, A. (1996). Language Testing in Practice, Oxford: Oxford University Press.

Danielson, C. & Abrutyn, L. (1997). An introduction to using portfolios in the classroom. Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development.

Harrison, A. (1983). A Language Testing Handbook .Basingstoke: Macmillan.

Hayatdavoudi, J. & Nejad Ansari, D. (2011). Alternative Assessment in the Post-Method Era: Pedagogic Implications. Higher Education of Social Science, 1 (2), 19-24.

Hughes, A. (2003). Testing for Language Teachers Cambridge: Cambridge University Press (chapter 11).

Καπαχτσή, Β. (2008). Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου: στάσεις Ελλήνων εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης απέναντι στην αξιολόγηση. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.

Ντολιοπούλου, Ε.& Γουργιώτου, Ε. (2008). Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση, με έμφαση στην προσχολική. Αθήνα: Gutenberg.

Song, B. & August, B. (2002). Using portfolios to assess the writing of ESL students: A powerful alternative? Journal of Second Language Writing, 11, 49-72.

Ταρατόρη-Τσαλκατίδου, Ε. (2009). Σχολική αξιολόγηση: Αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, του εκπαιδευτικού και της επίδοσης του μαθητή. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.

Underhill, N. (1987). Testing Spoken Language: A handbook of oral testing techniques. Cambridge: Cambridge Univesity Press.

Weir, C. (1995) Understanding and Developing Language Tests. London:Prentice Hall

Χαρίσης, Α. Ε. (2006). Αξιολόγηση της Σχολικής Μάθησης. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.