Αξιολόγηση του γλωσσικού μαθήματος
Διδάσκουσα – ιδιότητα: Ελένη Γρίβα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας Π.Τ.Δ.Ε, Π.Δ.Μ.
Είδος μαθήματος: Υποχρεωτικό
Εξάμηνο: Β’
Περιεχόμενο μαθήματος: Στο συγκεκριμένο μάθημα επιχειρείται η ερμηνεία των διαφοροποιήσεων που καταγράφονται μέσα στην πορεία των χρόνων στις διαδικασίες της αξιολόγησης του γλωσσικού μαθήματος, μέσα από τη συστηματοποίηση των τρόπων αξιολόγησης των γλωσσικών δεξιοτήτων σε τρεις βασικές περιόδους: α) Παραδοσιακοί τρόποι αξιολόγησης (1ης Γενιάς δοκιμασίες), β) Μοντέρνοι τρόποι αξιολόγησης (2ης Γενιάς δοκιμασίες), γ) Μεταμοντέρνοι τρόποι αξιολόγησης (3ης Γενιάς αξιολόγηση). Ακόμη, παρουσιάζονται και αναλύονται οι τυπολογίες της αξιολόγησης με βάση τον χρόνο διεξαγωγής και το σκοπό της αξιολόγησης: (πχ. αρχική/διαγνωστική, διαρκής/ διαμορφωτική, τελική).
Κύριος σκοπός του μαθήματος είναι να εμβαθύνουν οι φοιτητές/τριες τις γνώσεις τους σε σχέση με τις τυπικές γλωσσικές δοκιμασίες, αλλά και τις εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης των γλωσσικών δεξιοτήτων, ώστε να είναι σε θέση να εφαρμόσουν καινοτόμες μεθόδους εναλλακτικής, αυθεντικής και συνεχούς αξιολόγησης στο πλαίσιο της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το μάθημα δομείται γύρω από δύο βασικούς άξονες:
Α) Τυπικές μορφές αξιολόγησης: κατασκευή δοκιμασιών για τον έλεγχο των δεξιοτήτων κατανόησης και παραγωγής προφορικού και γραπτού λόγου.
Β) Εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης: κατασκευή εργαλείων εναλλακτικής αξιολόγησης των γλωσσικών δεξιοτήτων:
- Φάκελος εργασιών (portfolio)
- Ευρωπαικό portfolio γλωσσών
- Ημερολόγιο του μαθητή και ημερολόγιο του εκπαιδευτικού
- Σχέδια εργασίας
- Αυτοαξιολόγηση
- Πρωτόκολλο προφορικής εξωτερίκευσης
Μέθοδοι διδασκαλίας: Διαλέξεις, μικρές ατομικές και ομαδικές εργασίες.
Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα: Οι φοιτητές/τριες αναμένεται να αποκτήσουν το απαραίτητο εκείνο θεωρητικό υπόβαθρο ώστε να είναι σε θέση να εμβαθύνουν και να εφαρμόζουν σχετικές εναλλακτικές μεθόδους στις τάξεις τους για τη διαμόρφωση ενός αποτελεσματικού μαθησιακού περιβάλλοντος. Συγκεκριμένα, αναμένεται να:
- Αναγνωρίζουν και ανακαλούν στην πράξη θεμελιώδεις αρχές και πρακτικές που εμπλέκονται στον τομέα της αξιολόγησης του γλωσσικού μαθήματος.
- Διακρίνουν και ερμηνεύουν τις διαφοροποιήσεις μεταξύ τυπικών και άτυπων δοκιμασιών, καθώς και μεταξύ τεχνικών αρχικής, διαμορφωτικής και τελικής αξιολόγησης.
- Προσδιορίζουν τις βασικές αρχές και διαδικασίες της εναλλακτικής αξιολόγησης και τις συγκρίνουν με αυτές της τυπικής αξιολόγησης.
- Αναλύουν διεξοδικά τα διάφορα είδη γλωσσικής εξέτασης και συγκρίνουν τη λειτουργία τους.
- Εντοπίζουν τα χαρακτηριστικά των «αποτελεσματικών» γλωσσικών δοκιμασιών για τη δική τους τάξη.
6. Σχεδιάζουν και εφαρμόζουν εναλλακτικές μεθόδους αξιολόγησης κατάλληλες για τους μαθητές τους.
Μέθοδοι αξιολόγησης: Μικρές ενδιάμεσες και τελικές εργασίες .
Ενδεικτική βιβλιογραφία:
Alderson, J C. (2000). Assessing Reading. Cambridge: Cambridge University Press.
Alderson, J C. & Clapham, C. (1995). Language Test Construction and Evaluation.
Cambridge: Cambridge University Press.
Bachman,L. & Palmer, A. (1996). Language Testing in Practice, Oxford: Oxford University Press.
Danielson, C. & Abrutyn, L. (1997). An introduction to using portfolios in the classroom. Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development.
Harrison, A. (1983). A Language Testing Handbook .Basingstoke: Macmillan.
Hayatdavoudi, J. & Nejad Ansari, D. (2011). Alternative Assessment in the Post-Method Era: Pedagogic Implications. Higher Education of Social Science, 1 (2), 19-24.
Hughes, A. (2003). Testing for Language Teachers Cambridge: Cambridge University Press (chapter 11).
Καπαχτσή, Β. (2008). Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου: στάσεις Ελλήνων εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης απέναντι στην αξιολόγηση. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Ντολιοπούλου, Ε.& Γουργιώτου, Ε. (2008). Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση, με έμφαση στην προσχολική. Αθήνα: Gutenberg.
Song, B. & August, B. (2002). Using portfolios to assess the writing of ESL students: A powerful alternative? Journal of Second Language Writing, 11, 49-72.
Ταρατόρη-Τσαλκατίδου, Ε. (2009). Σχολική αξιολόγηση: Αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, του εκπαιδευτικού και της επίδοσης του μαθητή. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Underhill, N. (1987). Testing Spoken Language: A handbook of oral testing techniques. Cambridge: Cambridge Univesity Press.
Weir, C. (1995) Understanding and Developing Language Tests. London:Prentice Hall
Χαρίσης, Α. Ε. (2006). Αξιολόγηση της Σχολικής Μάθησης. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Ανάλυση λόγου και κριτικός γραμματισμός στη διδακτική πράξη
Διδάσκουσα – ιδιότητα: Αναστασία Στάμου, Επίκουρη Καθηγήτρια Κοινωνιογλωσσολογίας και Ανάλυσης λόγου Π.Τ. Νηπιαγωγών, Π.Δ.Μ.
Περιεχόμενο μαθήματος: Το μάθημα εισάγει τις φοιτήτριες και τους φοιτητές σε κεντρικές έννοιες των προσεγγίσεων ανάλυσης λόγου, όπως το «κείμενο», ο «λόγος» και το «συμφραστικό πλαίσιο». Εξετάζονται οι εκπαιδευτικές εφαρμογές της ανάλυσης λόγου και, ειδικότερα, η σχέση της με τη γλωσσοδιδακτική προσέγγιση του κριτικού γραμματισμού, ο οποίος συνδέεται με την ανάπτυξη εκείνων των δεξιοτήτων που θα καταστήσουν τους/τις μαθητές/τριες και μελλοντικούς πολίτες ικανούς/ές να λειτουργούν αποτελεσματικά σε διαφορετικές περιστάσεις επικοινωνίας αλλά και να παράγουν και να προσλαμβάνουν με κριτικό τρόπο μια ευρεία γκάμα κειμενικών ειδών. Η εστίαση δίνεται στη γλωσσολογική παράδοση του κριτικού γραμματισμού, γνωστή ως «κριτική γλωσσική επίγνωση», η οποία αφορά την ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών στα άρρητα ιδεολογικά νοήματα που κατασκευάζονται σε συγκεκριμένα κείμενα (π.χ. τη ρατσιστική χρήση της γλώσσας στα ΜΜΕ).
Μέθοδοι διδασκαλίας: Διαλέξεις, φροντιστηριακές ασκήσεις σε ομάδες, μικρές ατομικές και ομαδικές εργασίες.
Μαθησιακά αποτελέσματα: Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές θα αντιληφθούν τον δυναμικό ρόλο της γλώσσας ως επικοινωνιακού πόρου και ως μορφής κοινωνικής πρακτικής. Θα εμβαθύνουν στις δεξιότητες που είναι απαραίτητο να αναπτυχθούν για την αποτελεσματική παραγωγή και πρόσληψη ενός κειμένου (με στοιχεία προφορικότητας ή/και γραπτότητας, γλωσσικού ή πολυτροπικού), η οποία να οδηγεί στην κοινωνική ενδυνάμωση. Πρωτίστως θα αντιληφθούν ότι ο κριτικός γραμματισμός είναι ευρύτερος του «αλφαβητισμού», δηλαδή την εκμάθηση της γραφής και ανάγνωσης.
Μέθοδοι αξιολόγησης: Τελικές ατομικές εργασίες.
Ενδεικτική βιβλιογραφία:
Αρχάκης, Α. (2005). Γλωσσική Διδασκαλία και Σύσταση των Κειμένων. Αθήνα: Πατάκης.
Baynham, M. (2002). Πρακτικές Γραμματισμού (Μτφ. Μ. Αραποπούλου, επιμ. Ε. Καραντζόλα). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Clayman, S. & Heritage, J. (2008). Η Ειδησεογραφική Συνέντευξη: Δημοσιογράφοι και Δημόσια Πρόσωπα στον «Αέρα» (μτφ. Α.Γ. Στάμου, επιμ. Π. Πολίτης). Αθήνα: Πατάκης.
Cook-Gumperz, J. (2008) (επιμ.). Η Κοινωνική Δόμηση του Γραμματισμού (Μτφ. Ε. Κοτσυφού, επιμ. Τ. Κωστούλη). Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Coulthard, M. (1977). An Introduction to Discourse Analysis. London: Longman.
Γεωργακοπούλου, Α. & Γούτσος, Δ. (1999). Κείμενο και Επικοινωνία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Γεωργαλίδου, Μ. Σηφιανού, Μ., Τσάκωνα, Β. (επιμ.) (2014). Ανάλυση Λόγου: Θεωρία και Εφαρμογές. Αθήνα: Νήσος.
Γούτσος, Δ., Σ. Κουτσουλέλου, Α. Μπακάκου-Ορφανού & Ελένη Παναρέτου (επιμ.) (2006). Ο Κόσμος των Κειμένων: Μελέτες Αφιερωμένες στον Καθηγητή Γεώργιο Μπαμπινιώτη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
De Beaugrande, R. & Dressler, W. (1981). Introduction to Text Linguistics. London: Longman.
Fairclough, N. (1992). Discourse and Social Change. Cambridge: Polity.
Κουτσουλέλου-Μίχου, Σ. (2004). Η Γλώσσα της Διαφήμισης. Αθήνα: Gutenberg.
Kress, G. (2003). Γλωσσικές Διαδικασίες σε Κοινωνιοπολιτισμική Πρακτική (Μτφ Ελευθερία Γεωργιάδη). Αθήνα: Σαβάλλα.
Πολίτης, Π. (επιμ.) (2008). Ο Λόγος της Μαζικής Επικοινωνίας: Το Ελληνικό Παράδειγμα. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών-Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη.
ΜΑΘΗΜΑΤΑ κα. ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗ (ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΝΕΟ)
Ανακοινώνονται οι νέες ημερομηνίες και ώρες των μαθημάτων της κα. Χατζηπαναγιωτίδη για την κατεύθυνση ‘Διδασκαλία της Νέας Ελληνικής Γλώσσας’ του μαθήματος “Η ελληνική ως δεύτερη ξένη γλώσσα”.
Τα συγκεκριμένα μαθήματα θα γίνονται πλέον μέσω πλατφόρμας bigbluebutton
20/4 Δευτέρα και ώρα 20:00-22:00
2/5 Σάββατο και ώρα 19:00-21:00
3/5 Κυριακή και ώρα 17:00-19:00
11/5 Δευτέρα και ώρα 19:00-21:00
14/5 Πέμπτη και ώρα 19:00-21:00
8/6 Δευτέρα και ώρα 19:00-21:00
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ε.Μ.Δ.Δ. ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ε.Μ.Δ.Δ.
Παρακαλείσθε να αποστείλετε την εργασία του μαθήματος Ε.Μ.Δ.Δ. (σε όσες είναι υπεύθυνη η κα. Αλευριάδου) στο E-MAIL της,
καθώς και να ανεβάσετε το σχετικό αρχείο στην επιλογή εργασίες.
Οδηγίες για eclass
- Συνδεόμαστε με τον λογαριασμό μας στο eclass
- Επιλέγουμε το μάθημα (ΕΜΔΔ) – Ειδικά ζητήματα στις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και τη διγλωσσία
- Επιλέγουμε στα αριστερά το link Εργασίες
- Μπαίνουμε στο φάκελο ΕΡΓΑΣΙΑ ΑΛΕΥΡΙΑΔΟΥ
- Επιλέγουμε στην μπάρα το Υποβολή εργασίας/βαθμολογίας
- Πατάμε στο κουμπί Αναζήτηση και διαλέγουμε το αρχείο της εργασίας μας
- Πατάμε υποβολή
Η ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ ΛΗΓΕΙ ΣΤΙΣ 25 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2015
Μάθημα κα. Χατζηπαναγιωτίδη 5/4/2015
Ανακοινώνεται ότι το μάθημα στις 5/4/2015 της κα.Χατζηπαναγιωτίδη θα γίνει από τις 15:00 έως τις 18:00
Διήμερο Διαλέξεων (ΠΜΣ Σημειωτική &Επικοινωνία)
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΠΟΙΟΤΙΚΩΝ ΜΕΘΟΔΩΝ (ΠΜΣ ΔΙΓΛΩΣΣΗ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ )
Κατεβάστε την ανακοίνωση εδώ
ΕΠΑΝΑΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ – Πρόγραμμα μαθημάτων κατεύθυνσης Διδασκαλία της Νέας Ελληνικής Γλώσσας ΕΑΡΙΝΟ 2015
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Ανακοινώνεται το πρόγραμμα μαθημάτων εαρινού εξαμήνου 2015
της κατεύθυνσης Διδασκαλία της Νέας Ελληνικής Γλώσσας
Κατεβάστε το πρόγραμμα εδώ
Τα μαθήματα της κα. Χατζηπαναγιωτίδη στις 5/4, 19/4 και 3/5 θα αρχίζουν στις 11:00 πμ και όχι στις 10:00πμ