ΝΕΑ ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟΥ 2015-2016

ΝΕΑ ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟΥ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ 2015-2016

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΕΔΩ

ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΕΔΩ

Διδασκαλία της γλώσσας και Τεχνολογίες Πληροφοριών και Επικοινωνίας (ΤΠΕ)

Διδάσκουσα – Ιδιότητα: Αγγελική Σακελλαρίου, Επίκουρη Καθηγήτρια Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας ΠΤΔΕ ΠΔΜ

Περιεχόμενο μαθήματος: Πρώτα θα δοθεί το γενικό θεωρητικό πλαίσιο της αξιοποίησης των ΤΠΕ (και ειδικότερα των ηλεκτρονικών λεξικών και των ηλεκτρονικών σωμάτων κειμένων-corpora) στο γλωσσικό μάθημα. Θα παρουσιαστούν τρεις βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις: α) αυτή που στηρίζεται στο κυρίαρχο γλωσσολογικό παράδειγμα και την ενδιαφέρει η αποτελεσματικότερη καλλιέργεια της επικοινωνιακής ικανότητας, οπότε δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στη χρήση της γλώσσας. β) αυτή που στηρίζεται στην καλλιέργεια των διαφόρων μορφών γραμματισμού και ιδιαίτερα του κριτικού, γ) η αντίληψη «πίσω στα βασικά» που πρεσβεύει την επιστροφή στην παραδοσιακή διδασκαλία της γραμματικής και της ορθογραφίας. Τα πορίσματα των σχολών αυτών θα συνδεθούν με τη διεθνή και την ελληνική εμπειρία ως προς τη χρήση των ΤΠΕ.

Αξιοποιώντας αυτό το θεωρητικό πλαίσιο, το μάθημα θα στραφεί στη διδασκαλία θεμάτων: Α) της γραμματικής (συσχέτιση των γραμματικών δομών με τον λόγο και γενικότερα την περίσταση επικοινωνίας, ανάδειξη της γλωσσικής ποικιλότητας/ των εναλλακτικών γραμματικών δομών (διτυπίες, π.χ. έρχονταν/ ερχόντουσαν) σε όλα τα επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης), Β) του λεξιλογίου (προθήματα και επιθήματα, σημασιολογικά πεδία, σημασιολογική προσωδία, δανεισμός, σημασίες των πολύσημων λέξεων μέσα στο πλαίσιο της χρήσης τους, συνώνυμα, συμφράσεις, στερεότυπες εκφράσεις), Γ) των κειμενικών ειδών και των επιπέδων ύφους (δημοσιογραφικός, εκπαιδευτικός, ακαδημαϊκός, πολιτικός κ.ά. λόγος), Δ) της κριτικής ανάλυσης λόγου (ιδεολογική χρήση της γλώσσας στον δημοσιογραφικό/ πολιτικό λόγο).

Σε όλα τα παραπάνω αντικείμενα θα συνδυάζεται η θεωρητική παρουσίαση με δεδομένα από τα ηλεκτρονικά λεξικά και τα ηλεκτρονικά σώματα κειμένων και θα συζητούνται τρόποι διδασκαλίας των φαινομένων στο πλαίσιο μιας μαθητοκεντρικής προσέγγισης. Στόχος είναι η εκπαίδευση των φοιτητών στον νέο γραμματισμό, με έμφαση στις ερευνητικές και ανακαλυπτικές δεξιότητες, με παράλληλη καλλιέργεια της κριτικής γλωσσικής επίγνωσης, στοιχεία που θα πρέπει να είναι σε θέση να μεταδώσουν στους μελλοντικούς μαθητές τους.

Μέθοδοι διδασκαλίας: Η διδακτική μεθοδολογία που ακολουθείται στο μάθημα είναι προσαρμοσμένη σε ενήλικους μεταπτυχιακούς φοιτητές με τη μέθοδο της σύγχρονης και ασύγχρονης διδασκαλίας και περιέχει: α) διαλέξεις από τη διδάσκουσα, β) ασκήσεις για την εύρεση δεδομένων, γ) συζητήσεις προβληματισμού, δ) μελέτη και παρουσίαση ελληνόγλωσσων και ξενόγλωσσων άρθρων, καθώς και εκπαιδευτικών σεναρίων από τους φοιτητές.

Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα: Με το πέρας των μαθημάτων οι φοιτητές αναμένεται να γνωρίζουν πώς να χρησιμοποιούν τα ηλεκτρονικά λεξικά και τα Ηλεκτρονικά Σώματα Κειμένων στη διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος ως περιβάλλον μάθησης και ως μέσο πρακτικής γραμματισμού και απόκτησης κριτικής γλωσσικής επίγνωσης.

Συγκεκριμένα οι φοιτητές θα είναι σε θέση: α) να χρησιμοποιούν τα ηλεκτρονικά λεξικά ως πηγές ασκήσεων για τη μελέτη του σημασιολογικού πεδίου των λέξεων, την ορολογία, τη μορφολογία κ.ά. β) να χρησιμοποιούν τα ΗΣΚ ως πηγές έρευνας και διδακτικού υλικού για τη γραμματική, το λεξιλόγιο, τα κειμενικά είδη, την κριτική ανάλυση λόγου.

Μέθοδοι Αξιολόγησης: Μικρές ενδιάμεσες και τελικές εργασίες.

Ενδεικτική Βιβλιογραφία

Goutsos, D. 2010. «The Corpus of Greek Texts: A reference corpus for Modern Greek». Corpora 5 (1): 29-44.

Γούτσος, Δ. & Γ. Φραγκάκη. 2016. Εισαγωγή στη Γλωσσολογία των Σωμάτων Κειμένων. Ηλεκτρονικό βιβλίο. Δράση Κάλλιππος. www.repository.kallipos.gr

Halliday, M.A.K. 1993. «Quantitative studies and probabilities in grammar». Στο Michael Hoey (επιμ.), Data, Description, Discourse: Papers on the English Language in Honour of John McH. Sinclair, 1-25. London: Harper Collins.

Κόμης, Β. & Κ. Ντίνας. 2011. Μελέτη για την Aξιοποίηση των ΤΠΕ στη Διδασκαλία της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση: Γενικό Πλαίσιο και Ιδιαιτερότητες. Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Στην ηλεκτρονική διεύθυνση: http://www.greeklanguage.gr/sites/default/files/digital_school/p3.1.2_glwssa.pdf

Κουτσογιάννης, Δ. 2007. Διδακτική Αξιοποίηση των Ηλεκτρονικών Λεξικών και Σωμάτων Κειμένων. Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Στην ηλεκτρονική διεύθυνση: http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/education/cbt/utilization/theory.html

O’Keeffe, A. M., McCarthy, M. J. and Carter, R. A. 2007. From Corpus to Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.

Sinclair, J. McH. 2003. Reading Concordances. London: Longman.

O’Keeffe, Anne & M. McCarthy (επιμ.). 2010. The Routledge Handbook of Corpus Linguistics. London & New York: Routledge.

Μάθημα 17/5/2015. Κατεύθυνση Διδασκαλία της Νέας Ελληνικής Γλώσσας

Σας ενημερώνουμε ότι το μάθημα του κ.Νάκα, το οποίο δεν έγινε στις 10/5/2015, θα γίνει στις 17/5/2015 και ώρες 10:00-14:00 στην απομακρυσμένη πλατφόρμα bigbluebutton.

ΜΑΘΗΜΑΤΑ 11&15/5/15 Κατεύθυνση Διδασκαλία της Νέας Ελληνικής Γλώσσας

ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΣΤΙΣ 11/5/15 ΚΑΙ 15/5/15 ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΟΥΝ ΜΕ ΤΗΝ Κα ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗ, ΕΠΕΙΔΗ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΜΕ ΑΦΩΝΙΑ ΛΟΓΩ ΑΛΛΕΡΓΙΑΣ.

ΘΑ ΣΥΝΕΝΝΟΗΘΕΙΤΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ.

Η 3η ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΑ ΚΑΤΑΤΕΘΕΙ ΣΤΙΣ 15 ΙΟΥΝΙΟΥ.

Αναβολή μαθήματος 10/5/2015. Κατεύθυνση Διδασκαλία της Νέας Ελληνικής Γλώσσας

Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι λόγω προβλημάτων στην σύνδεση Internet του κ.Νάκα το σημερινό μάθημα αναβάλλεται. Θα ενημερωθείτε με νεότερη ανακοίνωση για την ημερομηνία και ώρα του μαθήματος στην διεύθυνση http://blogs.uowm.gr/pmsesnured/

Ποσοτικές και ποιοτικές μέθοδοι έρευνας: δεδομένα από έρευνες στη διδασκαλία της νέας ελληνικής

Διδασκαλία της γλώσσας και παιδαγωγικό υλικό

Διδάσκουσα – Ιδιότητα: Άννα Χατζηπαναγιωτίδη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Frederick Κύπρου

Περιεχόμενο μαθήματος: Οι θεματικοί άξονες πάνω στους οποίους κινείται το περιεχόμενο του μαθήματος είναι οι εξής: α) Ανάλυση των στρατηγικών για την παραγωγή γραπτού και προφορικού λόγου καθώς και των συνθηκών χρήσης της γλώσσας, β) Ανίχνευση και ανάλυση αναγκών των μαθητών/τριών στην ελληνική γλώσσα, γ) Παράθεση και σχολιασμός των τεσσάρων δεξιοτήτων εκμάθησης μιας γλώσσας (ακρόαση, ομιλία, ανάγνωση, γραφή), δ) Γενικά και ειδικά κριτήρια για την παραγωγή παιδαγωγικού υλικού, ε) Παραγωγή παιδαγωγικού υλικού και δραστηριοτήτων.

Αναλυτικότερα: α) Εξετάζονται ο σκοπός και το περιεχόμενο της διδασκαλίας της γλώσσας, η βαρύτητα των επιμέρους πτυχών της γλωσσικής διδασκαλίας, οι γλωσσικές ανάγκες, τα κριτήρια ιεράρχησης των επιλογών, τα μαθησιακά στιλ και οι στρατηγικές εκμάθησης, β) Αναφέρονται και σχολιάζονται οι τρόποι συλλογής δεδομένων για την ανάλυση γλωσσικών αναγκών. Ερμηνεία στοιχείων, διαπιστωτικές/κατατακτήριες δοκιμασίες, γ) Παρουσίαση και σχολιασμός των γενικών και ειδικών κριτηρίων τα οποία πρέπει να διέπουν την παραγωγή παιδαγωγικού υλικού, δ) Παρουσίαση και σχολιασμός παραχθέντων υλικών (συμβατικών και ηλεκτρονικών) 

Μέθοδος διδασκαλίας: Η διδακτική μεθοδολογία που ακολουθείται στο μάθημα είναι προσαρμοσμένη σε ενήλικους μεταπτυχιακούς φοιτητές με τη μέθοδο της σύγχρονης και ασύγχρονης διδασκαλίας και περιέχει: α) διδασκαλία θεωρητικών θεμάτων από τον διδάσκοντα, β) ασκήσεις για την εύρεση δεδομένων, γ) συζητήσεις προβληματισμού, δ) συγκριτικές μελέτες, μελέτη άρθρων ελληνόγλωσσων και ξενόγλωσσων, ε) παραγωγή γλωσσικού υλικού και δραστηριοτήτων, στ) μελέτη βιβλιογραφίας

Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα: α) να κατανοηθούν οι στρατηγικές που ακολουθούνται για την παραγωγή αποτελεσματικού γραπτού και προφορικού λόγου. Εξετάζονται οι σχέσεις προφοράς και γραπτού λόγου και οι ειδικές συνθήκες χρήσης της κάθε μορφής λόγου, καθώς και η διδακτική μεθοδολογία για την εφαρμογή των στρατηγικών παραγωγής προφορικού ή γραπτού λόγου στη διδακτική πράξη, β) να γίνει κατανοητό ότι τα Αναλυτικά Προγράμματα / Προγράμματα Σπουδών πρέπει να καταρτίζονται σύμφωνα με τις ανάγκες των μαθητών/τριών, γ) να γίνουν οι φοιτητές/τριες ικανοί/ές να παράγουν και να αναπτύσσουν κατάλληλο ενισχυτικό ή πρωτογενές παιδαγωγικό υλικό, ε) να γνωρίσουν και να εμβαθύνουν στις διάφορες και διαφορετικές θεωρίες που αναπτύχθηκαν στον τομέα παραγωγής γλωσσικού υλικού.

Μέθοδοι αξιολόγησης: α) απαντήσεις σε ασκήσεις, β) μικρές έρευνες πάνω σε προγράμματα σπουδών γλωσσικής διδασκαλίας της νέας, ελληνικής ως 2ης/ξένης, γ) παρουσιάσεις-συγκριτικές μελέτες επιστημονικών άρθρων, δ) εργασίες.

Ενδεικτική βιβλιογραφία:

Adam, J.M. (1999). Τα κείμενα: Tύποι και πρότυπα. Αφήγηση, περιγραφή, επιχειρηματολογία, εξήγηση και διάλογος(μτφρ. Γ. Παρίσης / επιμ. Ε. Καψωμένος). Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.

Cope, B. & Kalantzis, M.(Eds.) (2000).  Literacy Learning and the Design of Social Futures. London & New York: Routledge.

Huckin, T., Haynes, M. & Coady, J., (eds.) (1993). Second Language Reading and Vocabulary Learning. Norwood, NJ: Ablex.

G, (1994). Learning to write. London, Routledge

McCarthy, M.(1991) Discourse Analysis for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press.

Muspratt, S., Luke, A., Freebody, P. (1997).Constructing Critical Literacies: Teaching and Learning Textual Practice. Creskill, NJ: HamptonPress

Oxford, Rebecca (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. Englewood Cliffs, NJ: Newbury House.

Psaltou-Joycey, A.(2010). Language Learning Strategies in the Foreign Language Classroom(pp. 291). Thessaloniki: University Studio Press

Richards, R. & Renandya, W. (εκδ.) (2002). Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice. Cambridge: Cambridge University

Ιορδανίδου, Α. & Α. Φτερνιάτη (επιμ.) (2000). Επικοινωνιακές διδακτικές προτάσεις για το γλωσσικό μάθημα στο δημοτικό σχολείο. Αθήνα : Πατάκης

Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας (2005) Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς για τις γλώσσες: εκμάθηση, διδασκαλία, αξιολόγηση. Συμβούλιο της Ευρώπης

Μήτσης, Ν.(1966) Διδακτική του γλωσσικού μαθήματος, Αθήνα : Εκδόσεις Gutemberg

Μήτσης, Ν. (2004). Η διδασκαλία της γλώσσας υπό το πρίσμα της επικοινωνιακής προσέγγισης. Αθήνα : Gutenberg.

Μπέλλα, Σ. (2011). Η Δεύτερη Γλώσσα: Κατάκτηση και Διδασκαλία (αναθεωρημένη έκδοση με προσθήκες και αλλαγές). Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.

Φιλιππάκη-Warburton, Ει. (2000). «Γραμματική και σχολική παιδεία». Γλωσσικός Υπολογιστής, Τόμος 2. Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, σσ. 33-46. www.komvos.edu.gr.

Χατζησαββίδης, Σ. 2002. «Δομή, επικοινωνία, είδη λόγου και γραμματισμός στα νέα προγράμματα σπουδών γλωσσικής αγωγής στο δημοτικό σχολείο». Γλώσσα, 54, σσ. 54-62.

Χαραλαμπόπουλος Α. & Σ. Χατζησαββίδης. (1997). Η διδασκαλία της λειτουργικής χρήσης της γλώσσας: Θεωρία και πρακτική εφαρμογή. Θεσσσαλονίκη : Κώδικας.

Χατζηδήμου, Δ. (2007). Εισαγωγή στη Θεματική της Διδακτικής: Συμβολή στη θεωρία και στην πράξη της διδασκαλίας. Θεσσαλονίκη: Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη.

Χατζηπαναγιωτίδη, Α. (2012) Παραγωγή διδακτικού υλικού για την ελληνική ως ξένη γλώσσα, Πανεπιστημιακές σημειώσεις

Πανεπιστήμιο Κρήτης, ΕΔΙΑΜΜΕ, Αναλυτικά Προγράμματα και Διδασκαλία   http://ediamme.diaspora

 

 

Θέματα Διγλωσσίας στην Εκπαίδευση

Διδάσκουσα – ιδιότητα: Ελένη Γρίβα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας Π.Τ.Δ.Ε, Π.Δ.Μ.

Περιεχόμενο μαθήματος: Το μάθημα εισάγει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες σε ζητήματα διγλωσσίας και εκπαίδευσης. Ειδικότερα, επιχειρούνται εννοιολογικές αποσαφηνίσεις της διγλωσσίας και παρουσιάζονται οι διάφορες τυπολογίες της διγλωσσίας (π.χ. ταυτόχρονη και διαδοχική διγλωσσία, πρώιμη και όψιμη διγλωσσία, συντονισμένη και αμφίδρομη διγλωσσία, ισόρροπη και κυρίαρχη διγλωσσία, φυσική και σχολική διγλωσσία, ημιγλωσσία), καθώς και οι παράγοντες που προσδιορίζουν τη διγλωσσία. Ακόμη, παρουσιάζονται και αναλύονται οι θεωρίες που υποστηρίζουν την αλληλεξάρτηση των γλωσσών και γίνεται αναφορά στις ‘υποθέσεις’ διγλωσσικής ανάπτυξης. Επιπλέον, οριοθετούνται οι βασικοί παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν τη(ν) (ακαδημαϊκή) γλωσσική ικανότητα του δίγλωσσου μαθητή και θίγονται ζητήματα που σχετίζονται με τη σχολική επιτυχία/ αποτυχία. Επίσης, εισάγονται οι φοιτητές σε διδακτικές πρακτικές και τεχνικές για τη γλωσσική επίδοση του δίγλωσσου μαθητή από μεταναστευτικά περιβάλλοντα.

Ακόμη, παρουσιάζονται κριτικά οι βασικότεροι τύποι δίγλωσσης/πολύγλωσσης εκπαίδευσηςκαι συζητούνται ζητήματα που αφορούν την εμπλοκή των γονέων στις σχολικές και εξωσχολικές πρακτικές γραμματισμού των παιδιών τους. Τέλος, εξετάζονται οι ευρέως διαδεδομένες απόψεις και στάσεις στην κοινωνία γενικότερα και στην εκπαιδευτική κοινότητα ειδικότερα (εκπαιδευτικοί, γονείς, μαθητές) για τη διγλωσσία. Τέλος, συζητείται πώς οι γλωσσικές και πολιτισμικές επαφές αποτελούν τον βασικότερο παράγοντα γλωσσικής ετερογένειας στο ελληνικό σχολείο και συζητούνται θέματα γλωσσικής πολιτικής.

Μέθοδοι διδασκαλίαςΔιαλέξεις, μικρές ατομικές και ομαδικές εργασίες.

Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα: Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται να κατανοήσουν βασικές έννοιες της διγλωσσίας, τα πλεονεκτήματα της ταυτόχρονης και αμφιδύναμης διγλωσσικής ανάπτυξης, τις προκαταλήψεις με τις οποίες συνδέεται η διγλωσσία, καθώς και αρχές και θεωρίες διγλωσσικής ανάπτυξης, ώστε να τις αξιοποιούν στην εκπαιδευτική πράξη εφαρμόζοντας κατάλληλες διδακτικές πρακτικές σε  μαθητές από άλλα γλωσσικά και πολιτισμικά πλαίσια. Επιπλέον θα αποκτήσουν το απαραίτητο εκείνο θεωρητικό υπόβαθρο ώστε να είναι σε θέση  να διερευνούν και να καταγράφουν το γλωσσικό προφιλ των δίγλωσσων μαθητών τους και να εμβαθύνουν σε σχετικές μεθόδους διαχείρισης τάξης μικτών ικανοτήτων για τη διαμόρφωση ενός αποτελεσματικού μαθησιακού περιβάλλοντος

Μέθοδοι αξιολόγησης: Μικρές ενδιάμεσες και τελικές εργασίες .

Ενδεικτική βιβλιογραφία:

Ανδρουλάκης, Γ. (2008). Οι Γλώσσες και το Σχολείο. Αθήνα: Gutenberg.

Baker, C. (2001). Εισαγωγή στη Διγλωσσία και τη Δίγλωσση Εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.

Baker, C. & Prys Jones, S. (1998). Encyclopedia of Bilingualism and Bilingual Education. Clevedon: Multilingual Matters.

Bhatia, T & Ritchie, W. (2006). The Handbook of Bilingualism. Oxford: Blackwell.

Bialystok, E. (2001). Bilingualism in Development: Language, Literacy & Cognition. New York, NY: Cambridge University Press.

Bialystok, E. (2002). Acquisition of Literacy in Bilinguals: A Framework for Research, Langzuage Learning 52(1): 159-199.

Cenoz, J., & Genesee, F. (1998) Beyond bilingualism: multilingualism and multilingual education. Clevedon: Multilingual Matters.

Γρίβα, Ε. &  Στάμου, Α. (2014). Ερευνώντας τη διγλωσσία στο σχολικό περιβάλλον. Οπτικές εκπαιδευτικών, μαθητών και μεταναστών γονέων. Θεσσαλονίκη: Εκδ Κυριακίδη.

Cummins, J. (1999). Ταυτότητες υπό Διαπραγμάτευση – Εκπαίδευση με σκοπό την Ενδυνάμωση σε μια Κοινωνία της Ετερότητας, (επιμ. Σκούρτου, Ε, μτφρ. Αργύρη, Σ.). Αθήνα: Gutenberg.

Genesee, F. & Nicoladis, E. (2006). Bilingual acquisition. In E. Hoff & M. Shatz (Eds.), Handbook of Language Development, 324-342. Oxford, Eng.: Blackwell.

Stamou, A. G. & Dinas, K. D. (2009). Greek teachers’ common misconceptions about bilingualism. In N. Palaiologou (Ed.), International Conference Intercultural Education: Paideia, Polity, Demoi. Cd-rom Proceedings of the International Conference of the International Association for Intercultural Education (IAIE) and the Hellenic Migration Policy Institute (IMEPO), under the aegis of Unesco. Athens.

Cummins, J. (1999). Ταυτότητες υπό Διαπραγµάτευση: Εκπαίδευση µε Σκοπό την Ενδυνάμωση σε µια Κοινωνία της Ετερότητας (Επιµ. Ε. Σκούρτου, Μτφ. Σ. Αργύρη). Αθήνα: Gutenberg.

Τριάρχη-Herrmann, B.(2000). H Διγλωσσία στην Παιδική Ηλικία: Μία Ψυχογλωσσολογική Προσέγγιση. Aθήνα: Gutenberg.