Η διδασκαλία του λεξιλογίου
Διδάσκων: Θανάσης Νάκας, Καθηγητής Γλωσσολογίας, ΠΤΔΕ/ΕΚΠΑ
Περιεχόμενο μαθήματος: Συγχρονική περιγραφή του λεξιλογίου της νέας ελληνικής: λεξιλογικά / εννοιολογικά πεδία, σημασιολογικές σχέσεις (πολυσημία, συνωνυμία, αντίθεση, υπωνυμία, υπερωνυμία), ετυμολογική συγγένεια, οικογένειες λέξεων. Στοιχεία διαχρονικής σημασιολογίας (διαχρονική μεταβολή της σημασίας των λέξεων: πλάτεμα vs. στένεμα, βελτίωση vs. χειροτέρευση, κ.ά.). Είδη λεξικών αντιθέσεων (εσωτερικές vs. εξωτερικές / μορφολεξικές, φαινομενικές, ‘εναντιώσεις’ vs. ‘αντιφάσεις’, φυσικές vs. συμβατικές, αριθμητικές / ποσοτικές, τοπικές, χρονικές, κατευθυνσιακές, αντιθέσεις- αντιστροφές, διπλές αντιθέσεις). Η δημιουργία μεγάλου αριθμού λεξιλογικών σημασιολογικών ζευγών με συμπληρωματική κατανομή, ως το αποτέλεσμα της μακρόχρονης συνύπαρξης της καθαρεύουσας ως της ‘υψηλής ποικιλίας’ και της δημοτικής ως της ‘χαμηλής ποικιλίας΄. Συνωνυμικά ζεύγη: οικία ~ σπίτι, ίππος ~ άλογο, κ.ά.π. Ετυμολογικά ζεύγη: θεωρία ~ θωριά, περιέργως ~ περίεργα κ.ά.π. Ρητορική τους εκμετάλλευση σε δημοσιογραφικά κ.ά. κείμενα. Αξιοποίησή τους στη σχολική διδασκαλία του λεξιλογίου (υποδείγματα ασκήσεων). [Ένα παράδειγμα εφαρμογής στο αφηγηματικό έργο του Παπαδιαμάντη: συνωνυμικά και ετυμολογικά ζεύγη ως στοιχείο ύφους]. Η έννοια του νεολογισμού. Νεολογικά λεξικά. Δανεισμός και νεολογία. Είδη δανείων (άμεσα, έμμεσα, μεταφραστικά, αντιδάνεια, υβρίδια). Νεολογία και επιστημονική ορολογία. Νεολογία και δημοσιογραφία. Νεολογικά πολυλεκτικά σύνθετα στον δημοσιογραφικό και τον διαφημιστικό λόγο. Η σύμφυρση και η επανετυμολόγηση ως νεολογικοί μηχανισμοί. Λεξικοί συμφυρμοί και επανετυμολογήσεις στη δημοσιογραφία, τη διαφήμιση, τα ιστολόγια και τη λογοτεχνία για παιδιά. Νεολογία και λογοτεχνία. Ποιητικοί νεολογισμοί.
Μέθοδοι διδασκαλίας: Διάλεξη, Ατομική και ομαδική εργασία, Παρουσιάσεις papers από φοιτητές, Προβολή videos-DVD με συναφές περιεχόμενο.
Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα: Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, ο φοιτητής θα είναι σε θέση: να αναγνωρίζει τις διάφορες σημασιακές σχέσεις μεταξύ των λέξεων καθώς και τα διάφορα υποσυστήματα οργάνωσης του λεξιλογίου με βάση τη σημασία ή την ετυμολογική συγγένεια· να αναγνωρίζει τα διάφορα επίπεδα χρήσης των λέξεων με βάση την προέλευσή τους από την ‘υψηλή’ ή τη χαμηλή ποικιλία· να διαφοροποιεί τα επιμέρους είδη των λεξικών δανείων και των νεολογισμών και να συνειδητοποιεί τον τρόπο ένταξής τους στον κορμό του λεξιλογίου· να σχεδιάζει μαθήματα σχετικά με τη διδασκαλία του λεξιλογίου και να προετοιμάζει σχετικό διδακτικό υλικό.
Μέθοδοι αξιολόγησης: Ατομική εργασία, Ομαδική εργασία-παρουσίαση, Τελική εξέταση.
Ενδεικτική βιβλιογραφία
Αναστασιάδη- Συμεωνίδη, Α. 1986. Η Nεολογία στην Κοινή Νεοελληνική. Θεσσαλονίκη. ΑΠΘ / Επιστημονική Επετηρίδα Φιλοσοφικής Σχολής.
Αναστασιάδη- Συμεωνίδη, Α. 1994. Νεολογικός Δανεισμός της Νεοελληνικής. Άμεσα Δάνεια από τη Γαλλική και Αγγλοαμερικανική. Μορφοφωνολογική Ανάλυση, Θεσσαλονίκη.
Καλογεράς, Β. 1975. Ηχοποίητες Λέξεις και Ρίζες στην Ελληνική. Θεσσαλονίκη.
Κατσούδα, Γ. & Θαν. Νάκας. 2013. Όψεις της Νεολογίας: Σύμφυρση και Επανετυμολόγηση (Ολικοί και μερικοί λεξικοί συμφυρμοί στη δημοσιογραφία, τη διαφήμιση, τα ιστολόγια και τη λογοτεχνία για παιδιά). Πατάκης.
Μήτσης, Ναπ. & Δ. Καραδήμος (επιμ.) 2007. Η Διδασκαλία της Γλώσσας (Επισημάνσεις – Παρατηρήσεις – Προοπτικές). Gutenberg [κεφ. 1: “Η διδασκαλία του λεξιλογίου (μια διαθεματική- διεπιστημονική προσέγγιση)”].
Νάκας, Θαν. 1993. “Η λεξική αντίθεση και η ρητορική της” (Α΄ Μέρος), Λεξικογραφικόν Δελτίον (της Ακαδημίας Αθηνών), τόμ. ΙΗ΄, σσ. 199-274.
Νάκας, Θαν. 1995. “Η γλώσσα των ΜΜΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία”, στον τόμο Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και Σχολείο (Πρακτικά Δέκατου Διημέρου Εκπαιδευτικού Προβληματισμού), Αθήνα, 20-21 Μαΐου 1995, Σύλλογος Εκπαιδευτικών Λειτουργών Κολλεγίου Αθηνών, σσ. 61-87.
Νάκας, Θαν. & Ζ. Γαβριηλίδου. 2005. Δημοσιογραφία και Νεολογία. Τίτλοι- ευρήματα για θέματα- εκπλήξεις. Πατάκης.
Νάκας, Θαν. 42006. Γλωσσοφιλολογικά, Δ΄. Πατάκης [κεφ. 1: “Ζεύγη λόγιων και λαϊκών λέξεων (συνωνυμικά και ετυμολογικά): μια διδακτική πρόταση” -14: “Παπαρούνες και μήκωνες, ρέματα και ρεύματα (: Στοιχείο ύφους στον Παπαδιαμάντη)” -15: “Λεξιλόγιο και συμφραστικοί πίνακες των Απάντων του Παπαδιαμάντη (με την τεχνική υποστήριξη του ‘Θησαυρού της Ελληνικης Γλώσσης’)”].
Νάκας, Θαν. 2007. “Φαινομενικές αντιθέσεις (ή αντιθέσεις μόνον ως προς το σημαίνον)”, στον συλλογικό τόμο Η Διδασκαλία της Γλώσσας (Επισημάνσεις – Παρατηρήσεις – Προοπτικές), επιμ. Ν.Σπ. Μήτσης & Δ.Θ. Καραδήμος, Gutenberg, σσ. 87-147.
Σετάτος, Μ. 1969. Τα Ετυμολογικά Σημασιολογικά Ζεύγη Λόγιων και Δημοτικών Λέξεων της Κοινής Νεοελληνικής. Θεσσαλονίκη, χ.ε.
Σετάτος, Μ. 1992. “Η λειτουργική εκμετάλλευση της ποικιλίας στην Κοινή Νεοελληνική”, ΑΠΘ / ΕΕΦΣ (Περίοδος Β΄) / Τεύχος Τμήματος Φιλολογίας (Τόμος Δεύτερος), Θεσσαλονίκη, σσ. 337-82.
Τομπαΐδης, Δ. 1978. Τα Συνωνυμικά Ζεύγη Λόγιων και Λαϊκών Λέξεων της Κοινής Νεοελληνικής, χ.ε.
Χριστοφίδου, Α. 2001. Ο Ποιητικός Νεολογισμός και οι Λειτουργίες του (Κειμενική- Γλωσσολογική Προσέγγιση στο Έργο του Οδυσσέα Ελύτη). Gutenberg.
[ΛΚΝ=] 1998. Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής, Θεσσαλονίκη, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο / Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών / Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη.
[ΛΝΕΓ=] Μπαμπινιώτης Γ. 42012. Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, Κέντρο Λεξικολογίας.
Mπαμπινιώτης, Γ. 2010. Ετυμολογικό Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας. Κέντρο Λεξικολογίας.
Αναστασιάδη- Συμεωνίδη, Α. 2002. Αντίστροφο Λεξικό της Νέας Ελληνικής. ΑΠΘ / Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών / Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη.
Βοσταντζόγλου, Θ. 1962. Αντιλεξικόν ή Ονομαστικόν της Νεοελληνικής. Αθήναι.
Δημητρίου, Αντ. 1995. Λεξικό Νεοελληνισμών (Ιδιωτισμοί, Στερεότυπες Μεταφορές, Παρομοιώσεις, Λέξεις και Φράσεις). Γρηγόρη.
Κουμανούδης, Στ. 1900. Συναγωγή Νέων Λέξεων (υπό των Λογίων Πλασθεισών από της Αλώσεως μέχρι των Καθ’ Ημάς Χρόνων). Ερμής [ανατύπ. 1980, 1999].