Γλώσσα και εκπαιδευτική πολιτική
Διδάσκουσα – Ιδιότητα: Ευαγγελία Καλεράντε, Επίκουρη Καθηγήτρια Π.Δ.Μ.
Περιεχόμενο μαθήματος: Οι θεματικοί άξονες πάνω στους οποίους κινείται το περιεχόμενο του μαθήματος είναι οι εξής: α) Ενότητες για την εξέλιξη του γλωσσικού ζητήματος (1830-1986), β) Αναφορές στην ελληνική πολιτική κατάσταση και στο ρόλο των ομάδων πίεσης, γ) Μελέτη της εκπαιδευτικής νομοθεσίας με επικέντρωση στη διασύνδεση πολιτικών στόχων και εκπαίδευσης, δ) Διερεύνηση της εξέλιξης του γλωσσικού ζητήματος με παράλληλη εκτύλιξη της εξέλιξης της πολιτικής για την εκπαίδευση, με επικέντρωση σε αντίστοιχα παιδαγωγικά και πολιτικά ρεύματα- τάσεις, ε) Συσχέτιση του γλωσσικού ζητήματος με πολιτικές-κοινωνικές θέσεις των διανοούμενων, στ) Συνεξέταση του γλωσσικού ζητήματος με τις εκπαιδευτικές θέσεις σε εθνικό και διεθνές πεδίο, ζ) Ένταξη του γλωσσικού ζητήματος στην πολιτική των δικαιωμάτων για την εκπαίδευση σε μια λειτουργική προνοιακή θεώρηση, η) Μεθοδολογικές προσεγγίσεις πολιτικών ζητημάτων για το γλωσσικό ζήτημα με ανάλυση περιεχομένου και κριτική ανάλυση λόγου περιοδικών και εφημερίδων
Μέθοδοι διδασκαλίας: Η διδακτική μεθοδολογία που ακολουθείται στο μάθημα είναι προσαρμοσμένη σε ενήλικους μεταπτυχιακούς φοιτητές με τη μέθοδο της σύγχρονης και ασύγχρονης διδασκαλίας και περιέχει: α) Εισαγωγικές θεωρητικές αναφορές στις θεματικές ενότητες, β) Συνεργατικές μέθοδοι μελέτης ζητημάτων και παρουσίασης τους από τις ομάδες, γ) Κριτική ανάλυση λόγου και ανάλυση περιεχομένου, περιοδικών και εφημερίδων, με έμφαση σε ανάδειξη και συζήτηση θεμάτων, δ) Διασύνδεση βιβλιογραφίας με θέματα ατομικού ή ομαδικού προβληματισμού
Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα: α) Ένταξη του γλωσσικού ζητήματος στα πολιτικά και κοινωνικά θέματα, β) Διασύνδεση του γλωσσικού ζητήματος με την πολιτική κουλτούρα, γ) Κατανόηση των μεθόδων κριτικής ανάλυσης λόγου και ανάλυσης περιεχομένου νομοθετικών και πολιτικών κειμένων για το γλωσσικό ζήτημα, δ) Ένταξη του γλωσσικού ζητήματος στην ιστορικότητα της πολιτικής και εκπαιδευτικής εξέλιξης
Μέθοδοι αξιολόγησης: α) Ατομικές ή ομαδικές εργασίες κατά τη διάρκεια των διαλέξεων, β) Υποδειγματικά σχόλια ή αναφορές σε ζητήματα που προκύπτουν από την ανάλυση κειμένων, γ) Μικρο-έρευνα ή θεωρητική μελέτη σε ένα θέμα σχετικό με το γλωσσικό ζήτημα
Ενδεικτική βιβλιογραφία:
Broekman, J.M.- Mootz, F. The Semiotics of Law in Legal Education. London: Springer, 2012.
Diaz, P.M. Semiotics of Law: Intent and Preparation with in a Semiosis Cycle. USA: Grin Verlag, 2012.
Heck, R. Studying Educational and Social Policy: Theoretical Concepts and Research Methods. London: Routledge, 2004.
Κοπιδάκης, Κ.- Χριστίδης, Φ.- Μαργαρίτη- Ρόγκα, Μ. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 2010.
Μπαμπινιώτης, Γ.- Θαβώρης, Α.- Κασίνης, Κ. κ.α. Το γλωσσικό ζήτημα. Αθήνα: Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων, 2011.
Σταυρίδη- Πατρικίου, Ρ. (επιμ.). Δημοτικισμός και κοινωνικό πρόβλημα. Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της Εστίας, 2000.
Σταυρίδη- Πατρικίου, Ρ. Γλώσσα, Εκπαίδευση και πολιτική, Αθήνα: Ολκός, 2009.
Φραγκουδάκη, Α. Η γλώσσα και το έθνος 1880-1980. Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 2001.
Φραγκουδάκη, Α. Γλώσσα και ιδεολογία. Αθήνα: Οδυσσέας, 1993.
Yudof, M.- Levin, B.- Moran, R. – Ryan. J. – Bowman, K. Educational Policy and the Law. New York: Wadsworth Publishing, 2011.