Πολυγραμματισμοί, διαπολιτισμική εκπαίδευση
Διδάσκουσα- Ιδιότητα: Νεκταρία Παλαιολόγου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Π.Δ.Μ.
Περιεχόμενο μαθήματος: Η διδασκαλία της γλώσσας και του πολιτισμού μιας ξένης χώρας σε μετανάστες αποτελεί ένα πεδίο ιδιαίτερα επίκαιρο στις μέρες μας. Κύριος στόχος του μαθήματος είναι η παρουσίαση του θεωρητικού πλαισίου και βασικών μεθοδολογικών προσεγγίσεων κατά τη διδασκαλία (με έμφαση στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας) σε μετανάστες μαθητές στο πλαίσιο μιας διαφοροποιημένης διδασκαλίας και στην κατεύθυνση της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Αναδεικνύεται η έννοια της γλώσσας ως κοινωνική και πολιτισμική πρακτική και η σημασία των πολυγραμματισμών στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, ικανοτήτων και αντιλήψεων που απαιτούνται- πέραν της ανάγνωσης και γραφής- ώστε να γίνουμε κοινωνικοπολιτισμικά εγγράμματοι στις σύγχρονες κοινωνίες.
Μέθοδοι διδασκαλίας: Η διδακτική μεθοδολογία που ακολουθείται στο μάθημα είναι προσαρμοσμένη σε ενήλικους μεταπτυχιακούς φοιτητές με τη μέθοδο της σύγχρονης και ασύγχρονης διδασκαλίας και περιέχει: α) διδασκαλία θεωρητικών και πρακτικών θεμάτων, β) συζητήσεις προβληματισμού, γ) ατομικές ή ομαδικές εργασίες σε μια κριτική διάσταση, δ) μελέτες επιστημονικών κειμένων και χρήση του διαδικτύου για την ανεύρεση σχετικού πληροφοριακού υλικού, ε) μελέτη βιβλιογραφίας, άρθρων ελληνόγλωσσων και ξενόγλωσσων
Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα: Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές αναμένεται να αναπτύξουν μια σειρά από γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες που θα μπορούσαν να συνοψιστούν στα εξής: α) να κατανοήσουν βασικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις και διαπολιτισμικές αρχές κατά τη διδασκαλία σε μετανάστες μαθητές, β) να κατανοήσουν τις αρχές της διαφοροποιημένης διδασκαλίας σε τάξεις με προφίλ διαφορετικών ομάδων μαθητών (με διαφορετική πολιτισμική, κοινωνική, οικονομική προέλευση), γ) να αναπτύξουν τις δεξιότητες και ικανότητες που απαιτούνται ώστε να γίνουμε κοινωνικοπολιτισμικά εγγράμματοι στις σύγχρονες κοινωνίες και διαπολιτισμικά ευαισθητοποιημένοι, δ) να αντιληφθούν τη σημασία του κοινωνικοπολιτισμικού εγγραμματισμού σε σχέση με τη γλωσσική και πολιτισμική πολυμορφία των σύγχρονων σχολικών τάξεων.
Μέθοδοι αξιολόγησης: α) Παρουσία-συμμετοχή και γραπτή η προφορική εξέταση, β) Εκπόνηση ατομικών ή ομαδικών εργασιών και υποστήριξη της εργασίας, γ) Γραπτές ασκήσεις/πρόοδοι μικρής έκτασης