Διδασκαλία της νέας ελληνικής ως δεύτερης/ξένης

Διδάσκουσα – Ιδιότητα: Άννα Xατζηπαναγιωτίδη, Αναπληρώτρια καθηγήτρια, Σχολή Επιστημών της Αγωγής , Πανεπιστήμιο Frederick Κύπρου

Περιεχόμενο μαθήματος: Οι θεματικοί άξονες πάνω στους οποίους κινείται το περιεχόμενο του μαθήματος είναι οι εξής:

  1. Η διγλωσσία, οι τύποι της και η δίγλωσση εκπαίδευση
  2. Η ελληνική ως 2η/ξένη γλώσσα
  3. Μεθοδολογικές προσεγγίσεις
  4. Ζητήματα-προβληματισμοί στη διδασκαλία της ελληνικής ως 2ης/ξένης γλώσσας
  5. Αναλυτικά Προγράμματα
  6. Αξιολόγηση, κριτήρια ελληνομάθειας
  7. Διδακτικό υλικό

Αναλυτικότερα, η συζήτηση θα βαίνει παράλληλα:

  • Θα εξεταστεί, θα αναλυθεί και θα σχολιαστεί το φαινόμενο της διγλωσσίας
  • εστίαση στην σχολική και φυσική διγλωσσία
  • Θα σχολιαστούν οι τύποι δίγλωσσων ατόμων
  • Θα παρουσιαστεί η κατάσταση στα ελληνικά σχολεία αναφορικά με το μαθητικό κοινό
  • Θα δοθούν οι ορισμοί 1η,2η,ξένη γλώσσα
  • Θα εντοπιστούν οι χώροι όπου αυτή διδάσκεται ως 2η ή ξένη
  • Θα αναπτυχθούν οι διάφορες μεθοδολογικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία της
  • Θα σχολιαστούν οι παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν τη διδασκαλία/εκμάθηση της ελληνικής ως 2ης/ξένης γλώσσας
  • Τα ζητήματα που προκύπτουν στη φωνολογία/φωνητική, στη χρήση του άρθρου, στο γένος, στο λεξιλόγιο, στη ρηματική όψη, στη σύνταξη, τη διμορφία, παρωνυμία, υπωνυμία κ.λ.π.
  • Θα συζητηθεί το ζήτημα της κοινωνικοπολιτισμικής δεξιότητας και η σημασία της κουλτούρας στη διδασκαλία της
  • Θα σχολιαστούν
  • το Κοινό ΕυρωπαΪκό Πλαίσιο για τις γλώσσες
  • Τα αναλυτικά προγράμματα του ΕΔΙΑΜΜΕ και του προγράμματος «Παιδεία Ομογενών»
  • Τα αξιολογημένα αναλυτικά προγράμματα στην Ελλάδα και Κύπρο
  • Θα σχολιαστούν τα ζητήματα:
  • της αξιολόγησης, τα θετικά και τα αρνητικά επιχειρήματα
  • Της αξιολόγησης της γλωσσικής επίδοσης
  • Τύποι αξιολόγησης
  • Τεστ αξιολόγησης
  • Πιστοποίηση ελληνομάθειας του ΚΕΓ

 

Μέθοδοι διδασκαλίας:

Η διδακτική μεθοδολογία που ακολουθείται στο μάθημα είναι προσαρμοσμένη σε ενήλικους μεταπτυχιακούς φοιτητές με τη μέθοδο της σύγχρονης και ασύγχρονης διδασκαλίας και περιέχει:

α) διδασκαλία θεωρητικών θεμάτων από τον διδάσκοντα

β) ασκήσεις για την εύρεση δεδομένων

γ) συζητήσεις προβληματισμού

δ) συγκριτικές μελέτες επιστημονικών κειμένων

ε) μελέτη άρθρων ελληνόγλωσσων και ξενόγλωσσων

στ) μελέτη βιβλιογραφίας

Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα: α) να κατανοήσουν πλήρως οι φοιτητές/τριες ‘ότι τα δεδομένα , τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών για την ελληνική γλώσσα ως 2η/ξένη, η μεθοδολογία και η αξιολόγηση αποτελούν την εφαρμογή στην εκπαιδευτική πράξη τόσο στην Ελλάδα όσο και στη διασπορά· β) να γίνουν ικανοί να παράγουν και να αναπτύσσουν διδακτικό υλικό και διαπιστωτικά κριτήρια ή κριτήρια αξιολόγησης γλωσσικής επίδοσης· γ) να καταστούν ικανοί/ές να βρίσκουν με σχετική ευκολία απαντήσεις σε θέματα εκπαιδευτικής πολιτικής αναφορικά με την δίγλωσση εκπαίδευση· δ) να γνωρίσουν και να εμβαθύνουν στις διάφορες και διαφορετικές θεωρίες που αναπτύχθηκαν στον χώρο της γλωσσοδιδακτικής, μια διαδικασία η οποία είναι διαρκής

Μέθοδοι αξιολόγησης: α) απαντήσεις σε ασκήσεις· β) μικρές έρευνες πάνω σε προγράμματα σπουδών γλωσσικής διδασκαλίας της νέας ελληνικής αλλά και άλλων γλωσσών· γ) παρουσιάσεις-συγκριτικές μελέτες επιστημονικών άρθρων· δ) εργασίες

Ενδεικτική βιβλιογραφία

Μήτσης, Ν. (2004). Η Διδασκαλία της Γλώσσας υπό το πρίσμα της Επικοινωνιακής Προσέγγισης. Αθήνα : Gutenberg.

Μπέλλα Σ. Η δεύτερη γλώσσα, Πατάκης, (2011)

Ιακώβου Μ. & Μπέλλα Σ. 2004. Αναλυτικό Πρόγραμμα για τη Διδασκαλία της Νέας Ελληνικής ως Ξένης Γλώσσας σε Ενηλίκους: Προχωρημένο Επίπεδο. Αθήνα: Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Σκούρτου Ελένη,Eισαγωγή στη διγλωσσία και τη δίγλωσση εκπαίδευση, Αθήνα (2001)

Ψάλτου-Joycey, Α. (συντον.) 2008. Στρατηγικές μάθησης και διδακτικές προτάσεις. Ολοκληρωμένες προτάσεις διδασκαλίας των τεσσάρων δεξιοτήτων για την ελληνική ως δεύτερη/ ξένη γλώσσα. ( http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/foreign/education/proposals/index.html)

Baker,C. ( 2001) Εισαγωγή στη διγλωσσία και τη δίγλωσση εκπαίδευση, Αθήνα, Gutenberg

Cummins, J. (1999)Ταυτότητες υπό Διαπραγμάτευση. Εκπαίδευση με σκοπό την Ενδυνάμωση σε μια Κοινωνία της Ετερότητας. Αθήνα, Gutenberg

Council of Europe. (2001) Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching and assessment. Cambridge: Cambridge University Press.

Littlewood W. Communicative Language Teaching/Επικοινωνιακή Γλωσσική Διδασκαλία ( μετάφραση), 2009, University Studio Press

Johnson, K. 2001. An Introduction to Foreign Language Learning and Teaching. London: Longman.

Larsen-Freeman, D. & Long, M. 1991. An Introduction to Second Language Acquisition Research. London: Longman.