Γλώσσα και Λογοτεχνία
Διδάσκων: Θανάσης Νάκας, Καθηγητής Γλωσσολογίας, ΠΤΔΕ/ΕΚΠΑ
Περιεχόμενο μαθήματος: Επικοινωνιακές λειτουργίες της γλώσσας: πληροφοριακή, κατευθυντική, μεταγλωσσική, φατική / επαφική. Η συγκινησιακή λειτουργία της γλώσσας. Τεχνικές εγγραφής / κωδικοποίησης της συγκινησιακής φόρτισης. Ο ρόλος των επιφωνημάτων. Γνωστική / αντικειμενική vs. βιωματική / υποκειμενική σημασία των λέξεων. ‘Ποιητικές’ λέξεις. Πλεονεκτήματα του όρου ‘αισθητική’ έναντι του όρου ‘ποιητική’ λειτουργία. Η πραγμάτωση της αισθητικής λειτουργίας αφορά πολλά άλλα είδη προφορικού και γραπτού λόγου, πέρα από τη λογοτεχνία και τη ρητορική Γλώσσα και ύφος. Το (λογοτεχνικό ή ‘κατ’ εξοχήν’) ύφος ενός συγγραφέα δεν ταυτίζεται απαραίτητα με την ιδιόλεκτό του. Ατομικό / προσωπικό ύφος vs. συλλογικό / λειτουργικό / ειδολογικό ύφος (‘genre style’), λ.χ. το ύφος ενός συγκεκριμένου δοκιμιογράφου σε σύγκριση με τα υφολογικά χαρακτηριστικά της δοκιμιογραφίας στο σύνολό της. Τα σχήματα λόγου ως ευρύτερα γλωσσικά φαινόμενα που ενδέχεται να σχετίζονται και με άλλες επικοινωνιακές λειτουργίες της γλώσσας, και όχι αποκλειστικά με την αισθητική. Εικόνα- παρομοίωση- μεταφορά στη λογοτεχνία. Σχήματα αντίθεσης, σχήματα επανάληψης, σχήματα ομοηχίας. Συνδυασμοί. Από τον λόγο τής καθημερινής επικοινωνίας στον αισθητικά επεξεργασμένο λόγο. Παραδείγματα εφαρμογής σε κείμενα λογοτεχνικά, χρηστικά, κ.ά.
Μέθοδοι διδασκαλίας: Διάλεξη, Ατομική και ομαδική εργασία, Παρουσιάσεις papers από φοιτητές, Προβολή videos-DVD με συναφές περιεχόμενο.
Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα: Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, ο φοιτητής θα είναι σε θέση : να αναγνωρίζει τις σχέσεις και τις διαφορές ανάμεσα σε ποικίλους τύπους κειμένων με βάση τα ειδολογικά και τα γλωσσικά τους χαρακτηριστικά· να διαφοροποιεί τα σχήματα λόγου και ν’ αναγνωρίζει τη συμβολή τους στη ρητορικά αλλά και τη θεματική δομή του κειμένου· να σχεδιάζει μαθήματα σχετικά με τη διδασκαλία των κειμενικών ειδών και του σχηματικού λόγου και να προετοιμάζει σχετικό διδακτικό υλικό.
Μέθοδοι αξιολόγησης: Ατομική εργασία, Ομαδική εργασία-παρουσίαση, Τελική εξέταση.
Ενδεικτική βιβλιογραφία
Adam, J.-M. 1997. Le Style dans la Langue. Une Reconception de la Stylistique, Delachaux et Niestlé.
Cressot, M. & L. James, 111983. Le Style et ses Techniques, Παρίσι, PUF.
De Baugrande, R. & W. Dressler. 1981. Introduction to Text Linguistics. Λονδίνο & Νέα Υόρκη: Longman.
Leech, G. N. & M. H. Short. 1981. Style in Fiction (A Linguistic Introduction to English Fictional Prose). Longman.
Todorov, T. 1971. Poétique de la Prose. Seuil.
Todorov, T. “Η γραμματική του αφηγηματικού λόγου”, μετάφρ. Θαν. Νάκα, περ. Σπείρα, τεύχ. 5 (Δεκέμβρης 1976), σσ. 74-85.
Todorov, T. 1980. Nouvelles Recherches sur le Récit. Seuil.
Toolan, M. 1996. Language in Literature. An Introduction to Stylistics, Λονδίνο, Arnold.
Wales, K. 22001. A Dictionary of Stylistics. Longman.
Αυδίκος, Ε. (επιμ.) 1994. Το Λαϊκό Παραμύθι. Θεωρητικές Προσεγγίσεις. Οδυσσέας.
Γεωργακοπούλου, Α. & Δ. Γούτσος. 1999. Κείμενο και Επικοινωνία. Ελληνικά Γράμματα.
Γούτσος, Δ. & Σ. Κουτσουλέλου & Αι. Μπακάκου- Ορφανού (επιμ.) 2006. Ο Κόσμος των Κειμένων. Ελληνικά Γράμματα.
Κενώ, Ραιημόν. 1984. Ασκήσεις Ύφους (μετάφραση: Αχιλλέας Κυριακίδης). Ύψιλον.
Κουτσουλέλου Σ. 2002. Ο Πρόλογος ως Κειμενικό Είδος.
Ματσαγγούρας, Η. 2001. Κειμενοκεντρική Προσέγγιση του Γραπτού Λόγου (Ή αφού σκέφτονται γιατί δεν γράφουν;). Γρηγόρη.
Μερακλής, Μ.Γ. χ.χ. Τα Παραμύθια μας. Θεσσαλονίκη: Κωνσταντινίδης.
Μερακλής, Μ. Γ. 1994. “Σκέψεις για μια διδακτική προσέγγιση του παραμυθιού”, Επιθεώρηση Παιδικής Λογοτεχνίας (Θεωρητικές και Διδακτικές Προσεγγίσεις στην Παιδική Λογοτεχνία), τόμ. 9, σσ. 71- 7.
Νάκας, Θαν. 11981. Ο Montaigne και το Δοκίμιο. Κάλβος.
Νάκας, Θαν. 62014. Γλωσσοφιλολογικά, Α΄. Πατάκης [κεφ. 1: Σχέσεις ποίησης και γλώσσας· 2: Λαϊκή γλώσσα και δημοτικό τραγούδι· 4: Τρεις παρεμβάσεις για τον Καβάφη].
Νάκας, Θαν. 72002. Γλωσσοφιλολογικά, Β΄. Πατάκης [κεφ. 8: “(Κειμενο)γλωσσολογία, υφολογία, λογοτεχνία”].
Νάκας, Θαν. 42006. Γλωσσοφιλολογικά, Δ΄. Πατάκης [κεφ. 6: Ι.Μ. Παναγιωτόπουλος: η ευδοκίμηση της δοκιμιογραφίας· 7: Για τη θεατρική γραφή του Μάριου Ποντίκα (ή από το αφηγηματικό κείμενο στο θεατρικό)· 10: Γλωσσικά και παραγλωσσικά στοιχεία της παράστασης (‘performance’) του παραμυθιού· 11: “Αποπαγίωση και ανακυριολεξία (στοιχεία λεκτικού χιούμορ στο έργο του Ευγ. Τριβιζά”· 14: ‘Παπαρούνες’ και ‘μήκωνες’, ‘ρέματα’ και ‘ρεύματα’ (: στοιχείο ύφους στον Παπαδιαμάντη)· 16: Ο Παπαδιαμάντης για τη γλώσσα και η γλώσσα του Παπαδιαμάντη].
Νάκας, Θαν. 22007. Σχήματα (Μορφο)λεξικής και Φραστικής Επανάληψης, α΄, Πατάκης.
Νάκας, Θαν. [Σε συνεργασία με την Ευγ. Μαγουλά και την Αφρ. Καποθανάση]. 2010. “Η ομοηχία στη Νέα Ελληνική: ορολογία και τυπολογία”, Μελέτες για την Ελληνική Γλώσσα (30 / 2-3.5.2009), Θεσσαλονίκη, σσ. 436-449.
Νάκας, Θαν. 2011α. [Σε συνεργασία με τη Τζίνα Καλογήρου], “Τυπολογία του οξύμωρου”, Proceedings of the 9thInternational Conference on Greek Linguistics (ICGL 9, 29-31 October 2009, Chicago, Illinois), University of Chicago / Ohio State University, σσ. 321-333.
[Προσβάσιμοστο http://home.uchicago.edu/~cchatzop/ICGL2009BETA.html].
Νάκας, Θαν. [σε συνεργασία με τους Μ.Ζ. Κοπιδάκη, Γ.Α. Χριστοδούλου και Ν.Α.Ε. Καλοσπύρο]. 2011β. Ρητορικός Παπαδιαμάντης, Πατάκης.
Νάκας, Θαν. 2011γ. “Ο ρητορικός Παλαμάς” στον συλλογικό τόμο Ημερίδα Κωστής Παλαμάς / Πρακτικά Ημερίδας (Ακαδημία Αθηνών 16 Δεκεμβρίου 2009), Ακαδημία Αθηνών / Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας, σσ. 73-88.
Παπαδοπούλου, Μ. 2007. “Επιλογή και ανάλυση κειμένων για τη διδασκαλία της Γλώσσας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση: οι πινακίδες με ονόματα οδών”, στο Ν. Μήτσης & Δ. Καραδήμος, Η Διδασκαλία της Γλώσσας, 181-201.
Παπανικολάου, Κ. χ.χ. Νεοελληνική Καλολογία (Αισθητική του Λόγου). Βιβλιοπωλείον της “Εστίας”.
Πολίτης, Π. (επιμ.) 2009. Ο Λόγος της Μαζικής Επικοινωνίας (Το ελληνικό παράδειγμα). Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών. Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη.
Σακελλαρίου, Α. 2006. “Μια φορά κι έναν καιρό… Μια διδακτική πρόταση για το παραμύθι βασισμένη στους πολυγραμματισμούς και τη διαθεματικότητα”, Μελέτες για την Ελληνική Γλώσσα 26 (14-15. 5. 2005), Τομέας Γλωσσολογίας ΑΠΘ.
Σηφιανού, Μ. 2007. “Προσοχή, παρακαλώ. Οι ελληνικές αναγγελίες στο μετρό της Αθήνας”, Γλωσσικός Περίπλους (Μελέτες αφιερωμένες στη Δ. Θεοφανοπούλου- Κοντού), 332-341.
Χατζησαββίδης, Σ. 2007. Ελληνική Γλώσσα και Δημοσιογραφικός Λόγος. Γρηγόρη.